Saturday 5 May 2012

Film Review : The Avengers.


Rated: PG-13
Genre
: Superhero, action, adventure
Running Time
: 2 Hours 23 Minutes
Director
: Joss Whedon
Starring: Robert Downey Jr, Chris Evans, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Tom Hiddleston, Cobie Smulders, Clark Gregg, Stellan Skarsgard, Gwyneth Paltrow
3D or 2D ? The film was converted to 3D in post-production and therefore, the effects are not obvious, even when it is seen at an IMAX cinema. So 2D screening would be best, especially for your pocket.

Ok, gua menaja diri sendiri untuk menonton wayang ini. Syukur ada juga kesempatan nak tengok movie yang obviously mampu menyebabkan gua lupa dunia akhirat selama 2 jam lebih ini,terlebih fokus. Sebagai peminat yang tak berapa fanatik, memang gua lambat pergi tengok movie ini. Pergi tengok malam Jumaat, 3 May. 

Review:

Sebagai sebuah movie yang dinanti-nantikan, The Avengers memuaskan selera aku. Full with awesome kick ass action, mean jokes (lawak sinis@ sarcastic) , visual aspect yang power, some cheesy moment and not to forget some questionable scenes( I'm pretty sure most people noticed.)

Asgardian God, Loki masih dengan isu anak tiri,dibayangi bayang Thor menyebabkan dirinya menjadi seorang villain yang agak psiko dan gilakan perhatian. Loki telah mendapat bantuan dari mahkluk asing untuk memulakan peperangan di Bumi dengan syarat Loki perlu menyerahkan Tesseract ( sebuah kiub misteri yang dipenuhi dengan sumber tenaga tulen yang tidak terhad ) . Tesseract digunakan sebagai pembuka pintu dimensi untuk membawa mahkluk dari galaksi yang jauh ke Bumi dalam sekelip mata. Alat teleportation agaknya.

Direktor SHIELD, Nick Fury mengumpulkan ahli-ahli The Avengers atas misi mendapatkan kembali Tesseract dari Loki.

Dengan bantuan teknologi mahkluk asing dan keupayaan Loki, mendapatkan Tesseract adalah kerja mudah, piece of cake...anyway Loki still lose to The Avengers mainly cause by his big ego, love attention characteristic. A typical loser villain.

“The Iron Man” played by Robert Downey Jr.

Iron Man memberikan perfomance terbaik untuk filem ini, karakter yang paling banyak menyebabkan gua ketawa secara spontan dan respek atas sifat heroic dirinya, Iron Man membawa peluru berpandu dengan nuclear warhead ke dimensi lain lantas berjaya meletupkan kapal angkasa musuh yang berada di dimensi lain.

“The Incredible Hulk” played by Mark Ruffalo and voiced by Lou Ferrigno.

Hulk, karekter kedua terbaik dalam movie The Avengers disebabkan ada satu scene Hulk melibas dan  menghempaskan Loki ke lantai beberapa kali dan mengeluarkan dua patah perkataan,"puny god." Jika ditranslate ke Melayu,"Dewa lembik."
Hulk memang kuat dan mampu berlawan 1 on 1 dengan Thor. Masalahnya Hulk mudah beralih tumpuan.

“Thor” played by Chris Hemsworth.

Hero demi-god ini biasa-biasa sahaja bagi aku. Not much of action especially during the last battle. Considering the fact that Thor is the brother to Loki, aku rasa Thor sepatutnya finish up the battle with Loki instead of Hulk. Masalah Thor, terlalu emosional. Sebagai pewaris takhta Asgard, gua rasa Thor kena bersikap kejam dan bunuh sahaja Loki untuk kesejahteraan alam semesta.

“Black Widow” played by Scarlet Johannsenn.

Satu-satunya heroin yang paling menonjol dalam movie ini. Tak banyak kulit yang terdedah but still able to give out the sexual appeal that most of men will go crazy for it. Banyak hint dalam movie ini yang menguatkan naluri hati gua bahawa akan ada filem spin off menceritakan asal usul Black Widow.

“Captain America”played by Chris Evans.

Captain America....gua kasihan tengok hero ini. Hero paling tak cool bagi gua tapi the best part dia macam ketua kepada The Avengers,giving orders to the rest of the team. Mungkin disebabkan pengalaman semasa zaman perang dahulu menjadikan dia terbiasa memberi arahan dan mampu menganalisa keadaan semasa lantas memikirkan tindakan yang sesuai untuk dilaksanakan.

Karakter-karakter lain, gua malas nak komen. Gua cerita yang power-power sahaja.

The downside of this movie is :

Jika anda tidak pernah menonton filem-filem ini(Thor, Iron Man, Iron Man 2, Captain America: The First Avenger, Hulk, Hulk 2) anda memang akan rasa lost ketika menonton filem The Avengers.
Movie ini mendapat rating PG13, kasihan pada kanak-kanak yang nak tengok hero-hero pujaan mereka. Bukan senang nak ajak ibu bapa atau orang dewasa teman pergi tengok wayang.

Beberapa scene yang pelik bin ajaib antaranya :
Macam mana Captain America boleh jumpa Iron Man dengan Thor ketika mereka berlawan di hutan?  Ada GPS ? atau just berpandukan panahan petir dan laser dari Iron Man sahaja?

Macam mana Captain America boleh arif dengan jalan di Manhattan ? Boleh dia arahkan polis untuk set perimeter yang perlu dijaga. Bukan ke dia tak berminat keluar dari apartmen, just lepak bertinju sahaja

Macam mana Hulk tiba-tiba boleh sampai ke Manhattan,tengah-tengah perang dengan motor ? Senang lenang jumpa team tengah-tengah bandar. Tak nampak Hulk pakai apa-apa alat komunikasi.

Paling tak logik, masa first time dia bertukar Hulk, dia tak boleh kawal diri. Belasah semua orang tapi bila dia bertukar kali kedua, boleh pulak dia fokus serangan pada makhluk asing dan dengar arahan Captain America.

Asgardian dan alien entah dari galaksi mana...mereka semua pandai cakap English. Tak ada pula guna bahasa Alien.

Kali ini tak payah nak tunggu lama-lama sampai habis kredit untuk tengok hidden scenes.
In case anda nak tahu siapa yang beri bantuan kepada Loki, alien apa yang menampilkan senyuman sinis di mid-credit scene....alien tersebut adalah Thanos.

Nampak gayanya lagi 1 atau 2 tahun akan datang, The Avenger 2 akan tiba di pawagam.  

2 comments:

  1. salam ziarah. terima kasih sudi bagi info tentang pembedahan lutut akak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Sebab hampir setiap hari saya jumpa orang sakit lutut,baik yang dah tua mahupun yang muda.

      Delete